توت فرنگی یک شیرینی طبیعی در بارداری

توت فرنگی یک شیرینی طبیعی در بارداری

میوه جات در «دوران بارداری» بسیار کمک کننده هستند و هرکدام از آن ها خواص متعدد و گوناگونی دارد اما باید توجه کرد که میوه جات نیز باید به اندازه و درست مصرف شوند. توت فرنگی یکی از این میوه هاست که علاوه بر خوشمزه بودن، بسیار مفید نیز می باشد.

اگر یکی از کسانی هستید که نیاز شدیدی به مصرف مواد غذایی شیرین دارید، اما نمی خواهید با مصرف چنین خوراکی هایی قند خونتان را افزایش دهید، باید به خاطر داشته باشید که مصرف میوه های مختلفی مانند میوه توت فرنگی می تواند برای شما نجات دهنده باشد. در واقع، مصرف این گروه از مواد غذایی می تواند به زنان باردار کمک کند تا نیاز بدن خود و جنین داخل رحمشان به مواد شیرین را بدون احساس گناه برآورده کنند.

بهترین روش برای مصرف میوه توت فرنگی در دوران بارداری استفاده متنوع از آن است! چون فقط در این حالت است که فرد باردار می تواند این میوه را به راحتی و در مقادیر زیاد در رژیم غذایی خود قرار دهد. در واقع، با تبدیل این ماده غذایی به اشکال مختلف و قرار دادن آن در برنامه غذایی، زنان حامله به سختی می توانند در برابر مصرف این میوه فوق العاده شیرین و لذیذ مقاومت کنند.

ویتامین C موجود در میوه توت فرنگی به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن زنان باردار عمل کرده و از بدن این افراد و جنین داخل رحم آن ها در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کند. علاوه بر این موارد، مصرف توت فرنگی می تواند باعث افزایش سلامت چشم زنان باردار شده و از تشکیل آب مروارید و نابینایی در سنین بالا جلوگیری کند. در واقع، وجود ویتامین C در این میوه قرنیه و شبکیه چشم زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد را تقویت می کند.

یکی از بهترین راه ها برای قرار دادن این میوه مفید در رژیم غذایی زنان حامله که به سادگی هم میسر است، استفاده از عطر و طعم طبیعی، آنتی اکسیدان های مهم و فیبر موجود در این ماده غذایی است که در نوع خام آن به وفور یافت شده و فواید بهداشتی زیادی برای حفظ سلامت مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد خواهد داشت.

میان وعده های سالم در بارداری

میان وعده های سالم در بارداری

تغذیه مناسب و سالم از شروط اساسی بدن مادر باردار برای سلامتی است. این تغذیه باید با آگاهی و بابرنامه مصرف شود. در این مقاله تعدادی میان وعده سالم برای «مادران باردار» معرفی کرده ایم تا در زمان «بارداری» بتوانند آن ها را مصرف کنند.

پرتقال، گریپ‌فروت و نارنگی را به قطعات مربعی شکل برش و مقداری آب لیمو و عسل روی آن بریزید. اسید میوه و بوی خوش آن جلوی تهوع شما را می‌گیرد و در ضمن میان‌وعده‌ای مملو از ویتامینC مصرف کرده‌اید.

2 میان‌وعده انرژی‌زا

یک بطری کوچک آب معدنی و یک مشت میوه‌های خشک: آب معدنی حاوی منیزیم است که از خستگی، گرفتگی عضلات و یبوست پیشگیری می‌کند. میوه‌های خشک نیز حاوی فروکتوز و انواع ویتامین‌ها هستند و تا وعده بعدی شما را سیر نگه می‌دارند.

ماست و غلات: یک کاسه ماست میوه‌ای را با 30 گرم غلات کامل بدون شکر مخلوط کنید. این میان‌وعده برای مصرف قبل از شنای دوران بارداری مناسب است. در ضمن حاوی کلسیم، پروتئین، ویتامین و قندهای پیچیده است و می‌تواند تقریبا 3 ساعت شما را سیر نگه دارد و باعث اضافه‌وزن هم نمی‌شود.

2 میان‌وعده برای زمان گرسنگی

ساندویچ مرغ: وسط 2 ورقه نان‌ سبوس‌دار، 50 گرم گوشت مرغ کبابی همراه با چند برگ کاهو و کمی روغن زیتون بریزید و نوش جان کنید. پروتئین گوشت مرغ گرسنگی شما را از بین می‌برد و نان هم میل به مصرف شیرینی را کم می‌کند.

موز غوطه‌ور در شکلات: موز را از طول برش بزنید و به 4 قسمت تقسیم کنید. روی هر برش قطعه‌ای شکلات تلخ بگذارید و چند لحظه آن را درون فر قرار دهید تا شکلات آب شود. با خوردن این میان‌وعده هم ویار شما به خوردن شیرینی از بین می‌رود هم منیزیم و سایر ویتامین‌ها را دریافت کرده‌اید.


اولین ارتباط در سزارین

اولین ارتباط در سزارین

سزارین در مقایسه با «زایمان طبیعی» دارای مضرات فراوانی است و متاسفانه خیلی از «مادران باردار» به دلیل ناآگاهی اقدام به سزارین می کنند. در ادامه چند نمونه از مشکلات سزارین را قرار داده ایم که یکی از آن ها مساله ارتباط مادر با نوزاد است.

اغلب خانم‌ها دوست دارند در طول مدت زایمان خود کاملا هوشیار بوده و به‌طور کامل در جریان روند زایمان قرار گیرند. درمدت انجام عمل سزارین ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود و در نتیجه تماس اولیه نوزاد با مادر و شروع شیردهی به نوزاد به تاخیر می‌افتد و مادر لذت شیرین درآغوش گرفتن نوزاد بلافاصله بعد از زایمان را از دست می‌دهد.

خطر سزارین برای نوزاد و مادر

در نوزادانی که به روش سزارین متولد می‌شوند، خطر ابتلا به دیابت نوع اول، ابتلا به آسم و آلرژی بسیار بالاتر از نوزادانی است که به روش زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند. حتی تحقیقات نشان می‌دهند سندروم مرگ ناگهانی نوزادان در ماه‌های نخست، در نوزادانی که به شیوه سزارین متولد می‌شوند تا سه برابر بیشتر است. همچنین افسردگی مادران سزارینی دوبرابر مادرانی است که به روش زایمان طبیعی وضع حمل کرده‌اند.

بیهوشی خطرناک

مساله بیهوشی حین سزارین می‌تواند مشکلاتی را برای مادر به وجود آورد. سزارین در هر صورت یک عمل جراحی است و به دنبال آن مشکلات ناشی از جراحی نیز برای مادر پیش خواهد آمد. در عین حال علاوه بر عوارض بیهوشی می‌توان به مشکلات ادراری مانند سوزش ادرار، عفونت‌های ادراری و درد ناحیه مثانه پس از سزارین اشاره کرد.

بهبود آسان نیست

بهبود جراحی سزارین ساده نیست. مدت معمول اقامت در بیمارستان بعد از جراحی سزارین معمولا چهار تا پنج روز است و در مقایسه با دو روز برای مادرانی که زایمان طبیعی دارند، کمی طولانی‌تر است.

در واقع روز بعد از جراحی معمولا مادران باید حرکت داشته باشند اما هنوز هم به آرامبخش و مسکن نیاز دارند. پرستار به مادر باردار کمک می‌کند تا شروع به حرکت کند تا خطر تشکیل لخته در پاها و بدن کمتر شود.

موضوع بسیار مهم آن است که چون رحم نزدیک روده‌ها و مثانه قرار دارد، برش سزارین باید به دقت انجام شود؛ چرا که ممکن است به ارگان‌های دیگر آسیب‌رسیده و سبب خونریزی یا عفونت شود و برای زنانی که سه تا چند سزارین داشته‌اند این خطرات بسیار بیشتر خواهد بود.

مراقبت ها در دوران بارداری

مراقبت ها در دوران بارداری

برخی نکات ساده در «دوران بارداری» وجود دارند که شاید توسط مادران باردار زیاد جدی گرفته نشوند اما در صورت عدم رعایت این موارد ممکن است دردسرساز باشند. در این مقاله نکاتی از این قبیل را برای نظافت منزل برای «مادران باردار» بیان کرده ایم.

شستن کف، جارو کشیدن:
با اینکه اینگونه کارها معمولاً در مدت کوتاهی انجام می‌گیرد اما آسان هم نیستند. بنابراین برای آنکه تا حد امکان کمتر احساس خستگی کنید، باید با وضعیت صحیح ایستادن و یا خم شدن آشنا باشید. مثلاً جاروبرقی یا کف‌شوی را باید از بالاترین قسمت آن در دست بگیرید، طوری‌که تا آنجا که ممکن است کمرتان افتاده بوده زانوها را خیلی کم خم کنید.
اتو کردن:
معمولاً در آخرین ماه‌های بارداری، ایستادن سرپا ممکن است دردهائی را به همراه داشته باشد و به همین دلیل بایستی تا حد امکان کارها را به‌طور نشسته انجام داد صحیح‌ترین طریقه برای اتو کردن، نشستن بر روی صندلی و تکیه به پشت آن با ستون فقرات صاف است، طوری که زانوها کمی بالاتر از ران قرار گیرند. بنابراین در صورت لازم می‌توان متکائی زیر کف پاها و حتی پشت کمر گذاشت این وضعیت برای خیاطی کردن و یا غذا خوردن نیز مناسب است.
چیدن وسایل داخل کمد:
برای انجام کارهائی که باید برای مدتی نسبتاً طولانی در حالت نیمه نشسته و زانوی دیگر را به‌سمت خودتان خم کنید و بالا بیاورید (اصطلاحاً روی یک زانو نشستن)، این حالت سبب ایجاد تعادل می‌شود.

روی زانوها تکیه کنید:
برای روشن کردن ماشین‌های لباسشوئی و یا برداشتن نایلون‌های خرید (ساک خرید) انجام کارهائی که نیاز به خم کردن کمر در حالت معمولی دارد در دوران بارداری باید به‌طریقی صورت گیرد که به شکم فشار وارد نیاید. ریختن لباس در لباسشوئی‌هائی که در آن‌ها از جلو باز می‌شود، جابجا کردن وسایل خرید در داخل کمد و یا کابینت، گذاشتن و برداشتن ظروف از کابینت‌های پائین و... ، جزو این دسته کارها محسوب می‌شوند. بنابراین به‌جای خم کردن کمر در چنین مواقعی بایستی ضمن صاف نگه داشتن ستون فقرات زانوها را خم کرد و برای بلند شدن، آهسته از جا برخواست. توجه داشته باشید که ساک‌های خرید نباید بیش از حد سنگین باشد و وزن آن‌ها نبایستی از ۴ کیلوگرم بیشتر باشد. ضمناً توجه به این نکته نیز ضروری است که همیشه ساک‌های خرید را بین دو دست به‌طور مساوی تقسیم کنید و هرگز همه را با یک دست بلند نکنید.

پاپ کورن در بارداری خوب یا بد؟!

پاپ کورن در بارداری خوب یا بد؟!

پاپ کورن یک خوراکی بسیار محبوب در بین مردم است. در دوران بارداری که یک دوران ویژه ای است و باید تغذیه «مادر باردار» کنترل شده و مفید باشد، یک سوالی که ایجاد می شود این است که آیا پاپ کورن در «بارداری» مفید است یا خیر؟

ابتدا به خواص دانه های ذرت می پردازیم:

همانطور که می­دانید مصرف گروه مواد غذایی غلات و حبوبات در دوران بارداری زنان مزایای زیادی برای زنان حامله و جنین داخل رحم این افراد دارد. به همین دلیل، اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان ادعا می­کنند که انتخاب این گروه غذایی یک گزینه مناسب برای زنان باردار به شمار می­رود.

علاوه بر این، به یاد داشته باشید که دانه ­های ذرت غنی از کربوهیدرات­های پیچیده بوده و مصرف آن­ها انرژی مورد نیاز بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد را تامین می­کند. به همین علت، می­توان ادعا کرد که مصرف این ماده غذایی، احساس تازگی و سرزندگی را در تمام طول روز به مادر باردار القا خواهد کرد. همچنین، جالب است بدانید که دانه­ های ذرت دارای تیامین، ریبوفلاوین، آهن، نیاسین و فیبر بوده و به عنوان یک غذای کامل و غنی از مواد مغذی برای زنان باردار به شمار می­روند.

همچنین، یادتان باشد که وجود فیبر زیاد در برنامه غذایی زنان باردار، به این افراد کمک می­کند تا فشار خون خود را کاهش داده و مشکلات یبوستی بدن خود را هم در دوران بارداری از بین ببرند.

علاوه بر این موارد، اگر یک زن حامله بتواند هر روز یک کاسه از دانه ­های ذرت را مصرف کند، از خطرات ناشی از بیماری پره اکلامپسی که بر اثر فشار خون بالا، در دوران بارداری زنان روی می­دهد، در امان خواهد ماند. اما، به عنوان یک مادر باردار به خاطر داشته باشید که اگر مراقبت­های بهداشتی در دوران بارداری مناسب نباشد، مصرف بیش از حد دانه­ های ذرت می­تواند مشکلات جدی را برای جنین در حال رشد این مادران ایجاد کند.

علاوه بر فواید ذکر شده، مصرف دانه­ های ذرت به زنان باردار کمک می­کند تا به راحتی وزن خود را کنترل کنند.چون هنگامی که زن حامله­ای با یک کاسه غلات و حبوبات در وعده صبح، شکم خود را پر می­کند، به دلیل غنی بودن این مواد از فیبر، احساس گرسنگی خود را ارضا کرده و تا مدت زیادی احساس سیری خواهد کرد.

مضرات مصرف دانه ­های ذرت در دوران بارداری

یادتان باشد که شما هم ممکن است برخی از عوارض منفی مصرف دانه­ های ذرت را در مصرف مقادیر زیاد آن تجربه کنید. به همین علت، در ادامه این مقاله، برخی از عوارض احتمالی که ممکن است بر اثر مصرف بیش از حد دانه­ های ذرت در بدن زنان باردار ظاهر شود، بیان شده است. مهم­ترین این موارد عبارتند از:

البته، فراموش نکنید که این عوارض فقط در صورت مصرف بیش از حد دانه ­های ذرت بروز خواهد کرد. علاوه بر این موارد، یادتان باشد که دانه ذرت دارای ماهیت اسیدی هستند. بنابراین، مصرف آن­ها باعث اسیدی شدن خون و بافت­های بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد خواهد شد، که شما به عنوان یک خانم باردار باید برای از بین بردن این مشکلات در کل دوران بارداری خود از سبزیجات، جوانه­ ها و میوه­ های تازه استفاده کنید.
اگر شما هم از سندرم روده تحریک­ پذیر رنج می­برید، ممکن است شرایط بدنتان با مصرف بیش از حد دانه­ های ذرت تشدید شود.

با این حال، برای این که بتوانید احساسات خود و آنچه را که در فکر دارید، کنترل کنید، بهتر است به دنبال هدایت یک متخصص تغذیه باشید.

به یاد داشته باشید دانه­ های ذرتی که به صورت صنعتی آماده مصرف شده­ اند، سرشار از قند، نمک و چربی هستند. بنابراین، مصرف بیش از حد آن­ها در دوران بارداری می­تواند برای مادر باردار و جنین داخل رحم او خطرناک باشد.

همچنین، مصرف محصولات سبوس­دار ممکن است ناراحتی­ های خاصی مانند گاز روده، نفخ و درد شکم را در بدن زنان باردار ایجاد کرده و توانایی بدن این افراد را برای جذب مواد معدنی، روی و آهن به شدت کاهش دهد.